When Will TV Company Igrika Appear on Air?
01 March, 2012
When Will TV Company Igrika Appear on Air?

“Igrika is s a mythical channel as yet”

TV Company Igrika, belonging to Bidzina Ivanishvili, the main political rival of the Georgian President may be linked to the network of MagtiSat Satellite TV. As for Silknet, widely seen as Governmental cable TV, taking into account that it continues blockade of Maestro TV Company in its net despite the protests of Maestro’s journalists, Igrika is not likely to appear among Silknet channels either.

 

Without a license, Igrika cannot broadcast on ordinary waves. Accordingly, neither Georgian regions, nor Tbilisi residents would be able to watch it free of charge. If it is granted the license, its TV signal should travel to Tbilisi TV tower with Tbilisi and Mtskheta coverage and then it will be translated to Georgian regions. Nonetheless, Igrika – 9th Channel owns cable and satellite broadcasting license. If it chooses the cable broadcasting, it will have all the chances to clinch an agreement with Global TV, owned by Ivanishvili’s brother. But this means that the new TV would be restricted to local coverage and only a part of Eastern Georgia would be able to receive its programs. Global TV can offer one of its most expensive packages, which cannot be afforded by many users. As noted above, Igrika owns Satellite broadcasting license as well. If it chooses this type of broadcasting it could cover the entire country only via TurkSat, just like Governmental TVs do. Its users would have to install a satellite dish to this end. It remains to be seen if such costs would make sense for Ivanishvili, given that he may have to buy dishes for many users around the country. Adding to it, there is a strong chance that installation of satellite dishes around Tbilisi may face last minute restrictions from the Mayor’s office, claiming that such numerous dishes are damaging the picture of city.

Another option is the collaboration of Igrika with Magticom Company, which recently came forward with a new satellite TV – MagtiSat - service. It offers a nationwide digital satellite broadcasting, which still requires dishes and receivers. At this stage, Igrika is holding negotiations with Georgian TV companies as well. They are basically Governmental TV channels and they refuse to have any business deal with Igrika. Consequently, it seems that MagtiSat users may have to choose between Governmental and opposition channels. There are reports that Igrika is going to arrange its broadcasting via MagtiSat. However, Magticom Company Director Irakli Lobzhanidze refutes these reports. “Igrika is a mythical channel as yet. We don’t know who their representatives are. So far, no one from them has approached us. Hence, there are no such talks whatsoever,” – Lobzhanidze states.

As for the Igrika team, they assert that they will be on air but do not specify how they are going to make it happen.

Other Stories
Face of Palitra Media Receives Golden Wing
Interview with Marika Darchia, distinguished female journalist

Twelve years ago, journalist Eter Jishkariani decided to set up the International Journalists’ Fund. Since then, the symbolic prize Golden Wing is annually awarded to journalists and cultural workers. So far, this has been a unique award for journalists and thus something greatly awaited for. Georgian Journal spoke with Marika Darchia, an experienced journalist and Creative Director of Palitra Media, who received the most intellectual journalist’s prize of the year.
IAGJ calls on Turkish colleagues to honor Georgia’s borders
The Independent Association of Georgian Journalists (IAGJ) calls on the Association of Turkish Journalists and the Syndicate of Turkish Newspapers to duly react to the visit of the delegation of the Turkish Federation of Journalists to Apkhazeti. According to Turkish media reports, Atila Sertel, who heads the Turkish Federation of Journalists and over 50 journalists paid a visit to Sokhumi on 9 May to sign a memorandum of cooperation.
Condemning visit of Turkish journalists in Apkazeti
Central Asian and Southern Caucasian Freedom of Expression Network (CASCFEN) join protests of the Independent Association of Georgian Journalists (Co-founder of CASCFEN) about the leaders’ meeting of the Turkish Journalists Federation (TGF) in the territory of the Abkhazian separatist region of the Georgian Republic.
Azer Hasret, a chairman of CASCFEN has stated this in his statement released on 13 May 2014. He noted that the CASCFEN has learned with great sorrow that the Turkish Journalists Federation has conducted its leaders‘ meeting in Abkhazia – the breakaway region of Georgian Republic, which claims itself to be independent state but was occupied by Russia and is not recognized as an independent subject of the international law.
Prosecutor’s office launched investigation
The government will be fully responsible for the possible spread of illegally obtained audio and video materials, Director General of the Rustavi 2 broadcasting company Nika Gvaramia said. Nika Gvaramia calls on the government of Georgia to punish all those who participated in gaining secret recordings in his and Nino Shubladze’s work offices to the fullest extent.
New hurdle for GPB reforms
A special group will work on the issue of the Board of Trustees of the Georgian Public Broadcaster (GPB). The group will try to solve the deadlock created around the GPB board after the verdict of the Constitutional Court. Majority member Eliso Chapidze claims that the court made a decision that would disturb the reform of the Public Broadcaster. Last year the Parliament amended the Law on Broadcasting, introducing a new rule for the formation of the Board of Trustees of GPB. The new rule envisaged pre-term termination of the authority of seven current members of the Board from January 2014. In December 2013 however, six members of the board filed a lawsuit with the Constitutional Court arguing that the termination of their authority was illegal and unconstitutional.
IAGJ Condemns Detention of Journalists
A group of Georgian journalists, including Bella Zakaidze, cameraman Vakhtang Lekiashvili, and assistant Mikheil Mikhoev, were detained in the village of Adzvi by Russian militants who have been occupying Georgian territories since the war in 2008. As the chief producer of the broadcasting company TV3 Maia Chuchulashvili told InterPressNews, the camera crew was detained by Russian occupants when they were visiting the village to cover the incident of Russians relocating the border into the village of Adzvi. The journalist had to report live from the scene at 17:00, but they lost contact.
New hurdle for GPB reforms
A special group will work on the issue of the Board of Trustees of the Georgian Public Broadcaster (GPB). The group will try to solve the deadlock created around the GPB board after the verdict of the Constitutional Court. Majority member Eliso Chapidze claims that the court made a decision that would disturb the reform of the Public Broadcaster. Last year the Parliament amended the Law on Broadcasting, introducing a new rule for the formation of the Board of Trustees of GPB. The new rule envisaged pre-term termination of the authority of seven current members of the Board from January 2014. In December 2013 however, six members of the board filed a lawsuit with the Constitutional Court arguing that the termination of their authority was illegal and unconstitutional.
Who needs TV ratings?
Audit Department of the Revenue Service continues its inventory check of TV MR GE, the licensed representative of Nielsen Television Audience Measurement
IAGJ deeply concerned about the situation in Ukraine 
According to reports by local media organizations and IAGJ (independent Association of Georgian Journalists) partners in Ukraine, at least 26 journalists were injured during the clashes between police and protesters in Kiev on 19 and 21 January. Most of the reporters were wounded by stun grenades or rubber bullets used by the police while dispersing a rally in central Kiev.
Speculations about GPB
Georgian civil sector representatives are questioning governmental policies concerning the freedom and public orientation of Georgian Public Broadcaster (GPB).The Coalition for Media Advocacy (CMA), which unites eleven civil society and media organizations, protested the current situation and appealed to parliament with a petition which over 550 individuals have already signed.
IFJ wary of State Involvement in Media Contracts
The International Federation of Journalists (IFJ) has expressed its grave concern that broadcasting licenses and advertising contracts in Georgia are being unfairly awarded to organizations with close connections to government officials and members of political parties. According to IFJ’s Georgian affiliate, the Independent Association of Georgian Journalists (IAGJ), the Georgia’s state-run body, the National Communication Commission, which is responsible for awarding broadcasting licenses, earlier this year awarded the private broadcasting license for Tbilisi to an organization called Energy Group, which is partly owned by Georgian politician Kakha Baindurashvili. He is also president of the public body, the Chamber of Commerce and Industry.
“Investigation in Gori”
“Muted” 2008 War Movie of Dutch Military Journalist

A Dutch military journalist made a documentary about his cameraman who got killed in the explosion that rocked the Gori centre on 12 August 2008. The film “Investigation in Gori – Death of Stan Storimans” by Jeroen Akkermans does not stop by this tragic event and goes to review the war-torn Georgia and developments unfolding around it at that time. As for the media casualties, the August war claimed lives of another two media representatives: journalist Giga Chikhladze and photographer Aleksandre Klimchuk of TV Company Alania were killed in the outskirts of Tskhinvali.
“THIS MUST FINISH”
Broadcaster?Political war on Public

The expression “He who rules Rome rules the world” is interpreted in Georgia as “He who rules ‘Public Broadcaster’ rules the public”. Elections are approaching and the political temperature goes higher. The hidden-up-till-now war to take hold of the Public channel has turned into a direct confrontation.
Famous Singer Versus Rating Journal
Popular female Georgian singer Sopo Nizharadze sues the “Rating”, weekly magazine affiliated to Media Palitra holding. At the recent press conference, the singer stated that the magazine published an article about her private life in which every single word was false.
World Press Reviews Fracas at National Library
International press has spread information about the melee that occurred in front of Tbilisi National Library on February 8. Linking the chain of political events together, leading international media outlets report the causes and effects of the violent fracas between pro-Saakashvili parliamentarians and former political prisoners.
Diplomat Of The Year - Polls Are Already On
Unprecedented annual project established by Georgian Journal is launched again! The Diplomat of the Year 2012 will be revealed by Georgian Journal in February. Polls have already started. Georgian Journal, along with the publishing house “Media Palitra” have established annual tradition of awarding ambassadors at a grand ceremony, dedicated specially to the event, where the winner is identified.
Reports say "Rustavi 2" TV correspondents went on strike
Reports say Rustavi 2 TV correspondents went on strike.
`Georgian Media Needs Help`
`We intend to meet Philip Dimitrov one of these days`

As media in general undergoes different kinds of pressure including inseparable political impact, Independent Association of Georgian Journalists jointly with International Federation of Journalists are going to elaborate recommendations together with different international and local media organizations to let media outlets be free from political interests. President of Independent Association of Georgian Journalists, Zviad Pochkhua speaks about the initiative and its significance.
Media Without Political Influence

IAGJ: “Media must be freed of political pressure”

 

One month after the Parliamentary elections, Georgian media space experiences momentous events. However, despite wide “media revolution”, a part of experts believe that contours of free and fair media space remain to be seen.

 

The International Federation of Journalists (IFJ) and its regional organisation, the European Federation of Journalists (EFJ), today called on the newly elected Georgian parliament to prioritise reform of the broadcast sector that has fallen into post election disarray.

Terminated TV Channels and New TV Companies

What future for Georgian media landscape?

No one knows about possible new incarnation of former so called pro-governmental TV companies Imedi TV, Rustavi 2, Real TV and PIK. Experts suppose that these companies would emerge as carriers of different interests for various political groups.

Independent Association of Georgian Journalists appeals to the new government to implement reforms in media ownership

With the handover of power, the media market in Georgia is being redistributed among political groups, a process associated with the violation of journalists’ rights, closing down of television programmes, unfair dismissal from service and non-payment of wages.

IFJ Calls for Guarantees on Press Freedom ahead of Elections in Georgia

 

The International Federation of Journalists (IFJ) today called on the authorities in Georgia to guarantee independence of media ahead of the general elections due to take place on 1 October. "Past elections in Georgia have been marred by attempts to control media and obstruct independent reporting, "said IFJ President, Jim Boumelha.

election without media?

The Central Election Commission (CEC) has passed a decision introducing regulations for filming inside polling stations during the voting day imposing less restriction than initially proposed.The decision was passed by 13-member CEC shortly before the midnight on September 24 with 10 votes to two. CEC members from the Conservative Party and Industrialists, both within the Georgian Dream coalition, voted against, citing that there was no need to introduce any regulations for making video recordings and taking photos inside polling stations on the election day. CEC members from ruling party, UNM, as well as Christian-Democratic Movement were among those who voted in favor; Labor Party representative was absent.

Larry King invited on Georgian opposition TV channel

TV channel of Georgian tycoon and currently opposition-leader Bidzina Ivanishvili declared that before the very important elections they’ve invited former CNN anchorman  Larry King as an adviser. 

Also on the Web
The video that was uploaded to Youtube in July, depicts the former President of Georgia Mikheil Saakashvili in his younger days.
From his first appearance before the cameras, Britain's Prince George took center stage and never quite left.
As a result of an investigative operation conducted in Batumi, operatives of Samegrelo-Zemo Svaneti governing administration apprehended two members of a criminal group:
According to Georgian eparchy of the Armenian Apostolic Church, an Armenian church in Tbilisi was attacked. As the church representatives
Bookstore network “Biblusi” has established an open-air library in Batumi. The library is located on the beach, opposite the Summer Theater.
On the 22nd of July, the opening ceremony of “New Wave 2014” will be held in Jurmala. Contestants will make an appearance before the audience on the next day.
“Yellow Gremlins” – such is the title of a video disseminated by a Facebook page named “Meet the Terrible Drivers”.
TV program “Panorama” has published footage taken at the scene of Erosi Kitsmarishvili’s death several hours after the incident took place.
Bookstore network “Biblusi” handed out books to people with disabilities in Batumi. An event was held at Shota Rustaveli University in Batumi, where the challenged individuals
A 16-year-old sportsman, twice Georgia’s taekwondo champion, was recently found dead in his home.
The incident took place in the Mukhiani settlement. According to preliminary information, the teenage sportsman committed suicide
GEL Exchange
EUR
1
EUR
2.3590
USD
1
USD
1.7496
GBP
1
GBP
2.9860
RUB
100
RUB
4.9933